torsdag 26 april 2012

Tyska för nybörjare...

Handlar inte så mycket om språk som om godsvagnar...

Hemma och VAB:ar idag med en "ont i magen" får man ju göra det bästa av situationen. Jag tänkte göra lite grundforskning och även värma upp handlaget innan större projekt tar vid.

När jag handlade chassi till T23:an var jag ju snål och ville utnyttja frakten så mycket som möjligt ;) och införskaffade två Flm 831401 Öbb "Dresden" som försvenskningsobjekt med en tidigare inköpt från DB (Flm 8314).

Kandidater
Lite fakta finns att få på nätet och även jämförande bilder: Järnvägshistoriskt Forum

Planen
Enklaste försvenskning är att bara måla om den men då jag har lite högre krav... (var det någon som sa Messerschmidt, ursäkta Besserwisser...)

Hur skall då min "Dresden" bli som den på nedre bilden på länken ovan, Gbl 108 5 476-4
  1. Bort med yttre strävor.
  2. Nya strävor vid dörren.
  3. Bort med ventilationsgaller.
  4. Nya görs ett fack längre ut
  5. Bort med bromsklotsar, vagnen var obromsad.
  6. Förstärkning på ramverket (och ta bort fotsteg)
Sist men inte minst målning med "SJ-brun" och nya dekaler.

(klicka för större bilder)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar